Kempování na divoko s karavanem
Wildcamping, tedy kempování na divoko s karavanem není takové jako se stanem či offroadem. I tak se dají vypustit kempy z itineráře a tím se dostat na stellplatzy, které mají kouzlo a nejsou plné lidí.
Typicky na takových místech najdete buď samotářské nebo zajímavé osobnosti. Dvojice nebo rodinky žijící v domě na kolech mnoho měsíců v roce, i nepřetržitě. My tato místa typicky používáme na jednu noc, při přejezdu z místa na místo. Déle zůstáváme jen pokud jde o příjemnou lokalitu. V naší cestovní mapě stellplatzy označujeme květinou.
Hlavní výzvou je elektřina
V kempu elektriku člověk neřeší — je jí tam dostatek. Na stellplatzu však téměř nikdy není k dispozici. Sprchování teplou vodou se dá odložit a vaření se dá nahradit restaurací. I práce se dá posunout na jiný den. Ale taková lednice musí běžet pořád. A to znamená, že musíme myslet dva, tři kroky dopředu než se vrhnem mimo zázemí kempů.
Do nového karavanu jsme nechali namontovat solární panel 130W, který dobíjí trakční baterii 110Ah. Také máme 2x 10kg planové láhve, což živí energií náročnější spotřebiče. V karavanu je na plyn lednice, topení, 10l bojler na vodu, sporák a trouba. Na trakční 12V baterii provozujeme čerpadlo vody, ventilátory, nabíjíme telefony a tablety. Jede na ni přes měnič i externí 21” monitor a počítače.
Solární panel Prestige 130 W nás stál 12.490,- Kč a montáž 2.060,- Kč v Burimexu. V dešti a zamaračenu jsme byli v Portu a vydrželi jsme kousek od centra 3 dny. Se dvěma počítači a plným pracovním nasazením. Pak začalo být energie málo. Jako záloha se dá karavan přepnout na baterku z auta a další 2-3 hoďky jet z ní. To jsme neudělali a místo toho zajeli do kempu. Shrnul bych to tak, že máme dobrou sestavu a vyzkoušeli jsme ji na velice nepříznivých podmínkách. Baterka je už stará 4 roky a samozřejmě teplá voda, vaření, lednice a topení jelo v pohodě na plyn
Spotřeba plynu není velká
Plynu potřebujeme asi půlku 10kg láhve na měsíc v teplém období. A celou láhev měsíčně, pokud je potřeba v noci topit. Na cestě dlouhé 80 dní jsme domů dovezli asi 3kg plynu a spotřebovali 17kg za necelé tři měsíce. V dubnu jsme topili, v květnu občas a v červnu vůbec. Plyn je levný, asi 300 Kč za 10kg láhev, ale problém je ten, že vyměnit láhve lze jen v ČR. Alternativně sice můžete mít plnící LPG láhve, ale za ty peníze už mi příjde lepší překopat vše na solární pohon a přidat baterky.
Internet je brnkačka
Za ty roky, už jsme se slušně vybavení. Být online dokážeme v Evropě odkudkoliv. Dokonce prospíváme svému zdraví. Dříve byla úroveň stresu často v červeným. Například, když mě čekal Skype se zákazníkem a já neměl dobré připojení. Teď už mám vždycky plán A, pro jistotu B a kdyby náhodou nevyšel, tak plán C a D. A abych nekecal, tak i přesto mě to někdy vyšplouchne.
Hardware
- Power WiFi anténa
- XYFi 3G modem
- obyčejný 200W měnič
- španělská Mundo SIM — €1 za 100MB po celé EU
Appky
- WiFi Map Pro s databází hesel sítí
- Fon appka zobrazující blízké Fon spoty
- Speedtest.net pro měření rychlosti
Vychytávky
- Free WiFi najdete často v: Carrefour (ve španělsku jistota), Ikea (vždy), McDonnalds (někdy nefunguje), Starbucks
- Je dobré si občas projít promenádu, kde bývá kupa hospod
Pravidla parkování na stellplatzu
Naše zkušenost se stellplatzy je velice pozitivní. Nikdy jsme neměli pocit, že jsme v ohrožení, nebo že jsou okolo nás podezdřelá individua. Občas místo bývá hlučné, ale to platí i pro některé kempy. Hodně pomáhá číst si recenze místa v appce Campercontact a nebo Park4Night a vybírat místo s rozumem. Obecně vás nikdo nebude vyhazovat když přijedete v osm večer a odjedete v devět ráno, ani na místech kde nejste přes den vítáni. Ostatně jste jen unavený řidič, který si dává šlofíka z bezpečnostních důvodů.
- místní policie často jezdí okolo známých míst kde parkují turisti a kontrolují bezpečnost, když máte kolem sebe uklizeno a vaše venkovní kuchyně není u prostřed cesty, problémy nevznikají
- parkování v místech kde je několik kamionů, není tam zákaz a jen přespíte vůbec nebývá problém
- když je v okolí pouliční osvětlení a více dalších obytek, je to známka bezpečí (tříštíte riziko)
- asi 40% stellplatzů má vodu nebo výlevku na chemický záchod, také některé obchodní řetězce jako Intermarché
- zatím jsme nenarazili mimo sezónu na stellplatz kde by bylo plno
Bude se vám hodit
- čerstvá pitná voda je často jak na stellplatzech, tak kdekoliv na benzínce a zdarma
- běžne potřebujeme tak 20-30 litrů vody na den, sprchování je asi 5-10 litrů vody
- vypadejte jako zoufalec co má sotva na naftu: tam kde jsou obytňáky a dražší než ten váš, jste vždycky menším cílem pro zloděje, hodí se také stylové dekorace vyplavené mořem a neprané oblečení
- často střídejte místa, delší pobyt na jednom stellplatzu zvyšuje riziko, že si vás někdo vyhlídne
- hledejte a respektujte zákazové cedule, ve Španělsku a Francii se v turistických místech s kempaři potýkají
- když se máte koho zeptat, jestli můžete přespat, ptejte se
- nikdy nedělejte ohně a jen opatrně používejte židle a další vybavení, chovejte se jako když parkujete auto na parkovišti spíše než jako v kempu
Občas potkáte na stellplatzech opravdu speciální případy. Starý obytňák prorezlý na kost. Přestavěný autobus na rodinné bydlení. Nebo rodinku co si přestavěla nákladní MAN a učí v něj své děti doma místo ve škole. Starou dodávku se střechou plnou surfů. Nebo podivíny co bydlí ve skříňovém náklaďáku. Nebojte se jich. Dík za několik doplnění od Michala, který cestuje s obytným autem a říká: Pokud se člověk chova slušně (minimalistické kempování, málo židlí venku, žádné vylévaní špinavé vody…), pak nám to prošlo prakticky všude. Klidně i 2 obytňáky najednou.
Specifika různých zemí
- Francie – název stellplatzu je ”Aire de camping“ a na něm je přespání povoleno. Jinde je to tolerováno když vypadnete do 9 ráno nebo nebudete jasný turista jako my s karavanem. Jak přímo ve Francii tak na Korsice jsou zákazy hodně rozšířené.
- Monako – Michal zmiňuje: V Monaku je 1 podzemní parkoviště pro obytňáky (ne karavany), do 7.20m délky a 3.5m výsky. Jinak bez šance. Mimo město je dobrý trik parkovat/spát u nádraží pobřežního vlaku (do 30km od Monaka). Tím se za pár EUR a minut do Monaka dostanete 2x za hodinu.
- Španělsko – naprosto pohodová země. Příkladem: spali jsme v houfu obytňáků na pláži v La Mata, kde byl zákaz vjezdu a tam nás policisté na druhý den vyhodili. Bez pokuty a stylem “Dopijte si kafe, ale večer už tady nespěte.” Kdekoliv jinde bez problémů.
- Portugalsko – u pobřeží je spousta míst a nikdo to neřeší, pokud nejste na obtíž, prý jen region Algrave zakazuje přespání mimo vyznačená místa
- Chorvatsko – stejně jako v česku je spaní mimo kempy zakázané, ale viděl jsem kempaře u obchodního centra v Makarské, stejně jako jsme spali na hezkém místečku ve Valticích a nikdo nás nevyhazoval.
- Švýcarsko – na základě diskuze s jedním místním, je to ve Švýcarsku tolerováno ve vesnicích kde není kemp. Obecně je tu velice málo míst, která jsou pro přespání vhodná. Vše je buď silnice, nebo anglický trávník, nebo něčí vjezd či soukromá cesta. Navíc jsou některé úseky v horách pro karavany zcela zakázané.
- Bulharsko, Rumunsko – prý tolerováno, ale já bych v této zemi mimo kemp nespal – více mapa Livin4wheel
- Německo, Rakousko – tady bych využíval raději vyznačené stellplatzy nebo parkování pro kamiony. Zákon to reguluje v německém stylu. Michal dodává, že parkoviště i u sámošek v pohodě, v neděli (to mají zavřeno) je úplný klid. U jezer většinou taky, když to není v zákazu.
Ostatní země, kde jsme nebyli, takže opatrně
- Skotsko – 100m od silnice je to povoleno
- Anglie – 100m od silnice je to povoleno, pozemek nesmí být oplocen nebo soukromý, když budete stát dlouho nebo budete skupina, jste pro policii snadným terčem
- Řecko – nepovolené, ale zcela ignorované – více mapa Livin4wheel
- Norsko, Švédsko, Finsko, Island – nikdo to neřeší
- Estonsko – tolerováno, doporučuje se souhlas majitele pozemku
- Polsko – tolerováno, nespěte ale v parcích
- Itálie – Michalova zkušenost: Většina benzínek má servis, často nakupní centra i u menších sámošek (aspoň ty od Říma na sever). Spát se dá bez problému i na parkovištích u obchodu. U moře je to složitějsí. – více také mapa Livin4wheel
- Nizozemí – oficiálně nepovoleno, ale Michal opakovaně přespal těsně za malou vesnicí, na trávě, u silnicie s obytkou a nikdy neměl problém. Parkoviště u Amsterdamu také žádný problém.
- Dánsko – nepovoleno a Dánové to striktně dodržují. Alternativa v Dánsku jsou přístavy, kde sice není stání zdarma, ale pořád asi za třetinu ceny kempu
- Irsko – nepovoleno
Případy vykradení
- Lago di Garda, Irena – Spíme převážně na divoko, s karavanen, vybaveni solárem. Vykradení se nám přihodilo poprvé v červenci 2016. Zmizela celá hotovost a počítač. Berem to jako naši chybu, nepoužili jsme bezpečnostní petlici.
- Francie, Franta – Spím jen na divoko. Ať je to I, NL, F, D a jinde tak skoro bez problémů. Jen ve Francii na odpočívadle se nám do auta někdo dobýval. Byla to silnice druhé třídy. Raději sjedem z hlavní a kousek za nějakou menší vesnicí hledáme místo. Zloději přece do přírody nechodí.
- Francie, Veronika – Přespali jsme u velmi frekventované benzínky ve Francii přímo před vchodem. Benzínka u dálnice, asi 200 km do Marseille. Vykradli nás ve spánku o cca €1500 a švýcarské franky. Všechny mince stihli ještě roztřídit na Franky a Eura. Vzali si jen Eura. Drahé věci nechali a údajně použili plyn, ale my jsme nic nepostřehli.
Obecná pravidla pro kempování na divoko
- Neporušujte zákony a kontrolujte značky
- Uklízejte své odpadky, nebo dokonce odpadky po ostatních
- Starejte se o svou bezpečnost a dávejte si pozor
- Dávejte pozor na své sousedy a lidi kolem
- Používejte přírodní kosmetiku
- Neblokujte vstupy ani ulice
- Při požárech postupujte opatrně
- Na jednom místě nespěte více než jednu noc
Další zdroje inspirace najdete na Facebooku Wild Campings Tips a na blogu Travel Bible takže neváhejte a začněte oběvovat volnost (divočinu) jako například slovenský pár, který si zvolil Ford Bronco namísto hotelu a v roce 2016 jedou přes Sibiř.