Letní Sicílie na jaře 2013

Víťa Válka
BlogKaravan
13. května 2013

Druhá cesta karavanem stála za to. Projeli jsme úhledné Rakousko, čistý sever Itálie i divoký jih — celkem 11 kempů. Cestování s rodinou fungovalo i na cestě dlouhé přes 5 000 km. Toyota to skvěle zvládla.

30 dní cestování

Nejdůležitější je mít vůbec podmínky pro měsíc nepřítomnosti v ČR (žena na mateřské, děti ještě nejsou ve škole, práce přes internet). I přesto, že je máme relativně ideální, rozhodně pocítím ve fakturaci propad. Nejtěžší zářez dělají dny s přesunem. Ráno udělám minimum práce (sotva odpovím na maily) a večer po celodenním řízení neudělám vůbec nic. Bez ohledu na to, jestli přijedem na místo ve čtyři odpoledne nebo v osm večer. Proto delší cesty rozvolňujem — více nocí v jednom kempu.

Náklady na cestu

Další úspory se dají najít v parkování na divoko a na stellplatzech místo kempů. Stejně jako vhodnou kombinací jízdy autem a plavby lodí. My jsme dolů jeli pomalou poznávačku a nahoru rychlou vracečku. V Rakousku jsme jeli dálnici (stačí známka na osobák). V Itálii jsme volili cesty bez poplatků a ty byly kvalitní. Jen v oblasti Pompejí je asi 30km divočejší oblast.

Zhodnocení jestli je to, čistě finančně, moc a nebo málo nechám na každém. Já osobně to považuju za super peníze když vezmu do úvahy, že máme dvě děti a byli jsme měsíc pryč. To samé v levných hotelech odhaduju na 64 944 Kč (€707,20 nafta při spotřebě 8,5l, €50+€80 lodě, €1 680 hotely při €60/noc). V hotelech je však ohřívání jídla pro děti a vaření speciální bašty občas logistická výzva.

Drobné postřehy

Někde na Youtube jsem našel radu, že pokud máte kameru na puse, dost zastabilizujete obraz. Já jsem ji zakousnul a fakt to funguje — ideální při jízdě autem když se chcete koukat po okolí.

Klasická recepce menšího kempu. Občas je majitel angličtiny znalý více, občas méně. Ono není moc co probírat. Zatím vždy píšu email do kempu předem, ale asi to mimo sezónu není potřeba. Pokud jsme nebyli vysloveně sami v kempu, byla obsazenost 10-20%. Jižnější kempy na maily příliš nereagovaly — ale na místě bylo vše v pohodě.

Myčka pro náklaďáky se hodila. Asi za 4 gettoni (cena €4) jsme opláchli komplet soupravu.

Dětská hřiště. Zásadní součást dobrého kempu, kterou jsme nemohli vynechat. Klouzačka, pískoviště a kolotoč jsou pro děti nepostradatelné features každého kempu. Celý den o ní mluví a těší se na ni (kromě toho, že u každé klouzačky po cestě chtějí okamžitě zastavit a sklouznout se).

Nákupní střediska a větší potraviny jsou ideální z hlediska parkování. Sice zaberem 4–6 míst, ale nevadí nám stání ani v tom nejodlehlejším cípu velkých parkovišť kde nerušíme ani nejsme rušeni. Pauza s rychlým nákupem běžně 1–2 hoďky.

Jídlo z náklaďáků u cesty jsme si zamilovali. Za €3–5 je to originální a lokální mix. Majitelé se s angličtinou ani přesnou cenou příliš netrápí. Nebylo výjimkou, že stejný sendvič v jednom autě, stál každý den různě.

Na benzínkách kde jsou menší parkovací plochy je dobré se přesunout do sekce pro náklaďáky.

Při čekání na trajekt do Messiny se za nás postavil Brňák s Fiatem — jel na Maltu.

Trajekt na Sicílii byl drahý ale rychlý. Zpáteční lístek se vyplatí. Nájezdu jsem se dost obával, ale pokud najíždím zešikma, tak ani zadní část karavanu nemá problém s výškou podvozku.

Klasická scéna, kdy paní vrchní svačinová a kuchařová, řídí denní přísun živin a tekutin celému týmu. Navigaci mám v iPhone CoPilot a má skvělé předvolby jak pro dálnice, tak si můžete i nasavit vlastní rychlosti na různých typech silnic. Odhad času pak dost sedí s realitou. Denně na zastávkách a svačinách nasbíráme 1-3 hodiny navíc. Když spěcháme 1-1,5 hodiny. Ideální je 300-350/km na den. Naše průměrná rychlost: 53 km/h.

Hřbitov karavanů. Ty kdyby mohly vyprávět…

Dubnové léto na Sicílii. Pláže jsou jen místy oseté obytnými auty, voda je docela studená, ale slunce opaluje jako u nás v létě. Místo na západě ostrova, kousek od městečka San Vito Lo Capo, kde jsme byli asi 2 týdny.

Malá pomoc webu chytravina.cz, který má v pozadí profíka a v popředí pestrou nabídku vybranějších vín.

Takto běžně vypadá má kancelář když se někde déle usadíme. Přes den je zpravidla potřeba udělat siestu, protože mozek ve vysokých vedrech nepracuje, ale večer je to lepší. Navíc jsme se vybavili komáro-killery a ty pomáhají prodloužit pracovní dobu.

V bazénu byla, celkem neobvykle, slaná mořská voda. Plavčík vyžadoval plavací čepice, které samozřejmě i prodával. Takže vlasy se do bazénového filtru chytaly jen v průběhu siesty — kdy měl pauzu a nikoho tak nevypískal 😉

Zátěžový test Toyoty lehce obtížnějším terénem proběhl úspěšně. Byla to běžná cesta do vinohradu. Jen rychlost 5 km/h nebyla úplně cestovní a tak jsme se vrátili raději na asfalt.

Loď Splendid společnosti Grandi Navy Velocci, kterou jsme pluli přes noc zpět na sever. Z Palerma do přístavu u Říma. Nenašli jsme spoj, kde by se dalo kempovat v karavanu na lodi, přestože o tom kolují zvěsti.

Jedno z odpočívadel, ze kterého se následně vyklubalo slepé rameno silnice s jednou stranou neprůjezdnou. Tak jsem si dal couvání s karavanem na dlouhou trať. Druhé na tomto výletě.

Severní část Itálie na cestě zpět už tak nějak naznačovala, že jsme skoro doma. Více lidí, sem tam čeština, větší zima a megalomanská rozloha kempu v Caorle.

Skvělý start léta

Stejně jako minulou cesta a pobyt u Splitu, jsme si tuto vyjížďku užili i když byla lehce pracovní. Na jihu někde od Říma už bylo krásně teplo, na Sicílii občas i vedro, což je v Dubnu skvělé pro nastartování letní nálady. Samozřejmě jsme našli ještě několik technických drobností co se po zimně projevily (dva vadné vodní ventily atp.), ale nebylo to nic co by ohrozilo průběh cesty.

Jednotlivé kempy na cestě po Itálii

Co jsme stihli

Byli jsme v Pompejích, Římě a Palermu a objeli okolí severozápadní Sicílie autem. Já jsem většinu necestovních dnů seděl za počítačem, ale bylo to zvládnutelné. Internet fungoval ve všech lokalitách (3G, roamovaný přes český Vodafone) a v kempu El Bahira byla v restauraci WiFi zdarma. Celkově jsem měl pocit, že delší cesta nebude žádný problém.

Dalším vašim i našim cestám zdar!

Když cestuju, vždy s Revolutkou → kartou s nejlepším kurzem měn, která je zdarma. V appce mám přehled o pohybech já i Renča. Ušetřila nám už tisíce. Jste aspoň týden v roce v zahraničí? Objednejte ji nyní s doručením zadara.

Sdílet s přáteli

Další témata