Dálniční poplatky s karavanem
Platí, že zpoplatněné dálnice se s karavanem nevyplatí. Jedete osmdesátkou jako po okreskách a pokud jde o mýto, platíte víc než osobák (150–200% ceny). Když máte nový přívěs certifikovaný pro 130 km/h, jste na tom lépe ale spotřeba vystřelí nahoru.
Na dálnici toho také zažijete méně. Dálnice však maličko pomůže pokud opravdu nestíháte. Také pokud chcete přespat na parkovišti, placená dálnice bývá bezpečnějším místem než volně dostupná silnice.
Přehled zemí
Bulharsko – známka
- platíte nejen na dálnicích, ale také na drtivé většině silnic
- sedmidenní známka €5, měsíční známka €13 a roční dálniční známka €34
- podrobné informace v angličtině na aebtri.com
Česká republika – známka
- známku potřebujete jen na tažné vozidlo
- cena desetidenní známky 310 Kč, měsíční známka 440 Kč a roční dálniční známka 1500 Kč
- obytné auto nad 3,5 tuny platí mýto jako náklaďák (přívěs/karavan se do váhy nepočítá)
- ceny a info mytocz.cz
Francie – mýto
- osobák s karavanem je kategorie 2
- obecně platí pravidlo, že za dálnici dáte asi to co za palivo
- většina dálnic ve Francii je placená
- počítejte tak €14 na 100 km dálnice
- typická cesta od Mullhouse do Španělska vyjde asi na €110 v létě
- z Belgie přes Paříž do Bordeaux zaplatíte asi €105 v létě
- V březnu 2020 jsme projeli Francii s dodávkou Ducato H3 a stálo nás to €60 od hranic se Španělskem (Perpignan) až do Lyonu (hranice s Německem)
- podrobnosti na tolls.eu
Chorvatsko – mýto
- počítejte tak 40 kun resp. €6 na 100 km dálnice
- osobák s karavanem je kategorie 2
- cesta Záhřeb > Split > Dubrovník vyjde asi na 295 kun (€38)
- most na ostrov Krk stojí 40 kun (€5,20)
Itálie – mýto
- italové rozlišují jednoosé (kategorie C) a dvouosé karavany které platí asi 60% navíc (kategorie D)
- počítejte tak €8(€11) na 100 km dálnice
- ze Švýcarska k moři do Ženevy platí jednoosý €19,20
- od rakouských hranic z Tarvisio do Benátek dáte €22,60
- podrobnosti na tolls.eu
Maďarsko – známka
- ceny pro auto do 3,5 tuny jsou stejné jako pro auto s přívěsem
- devítidenní známka 2975 HUF (€10), měsíční známka 4780 HUF (€17) a roční dálniční známka 42 980 HUF (€145)
- Mišo komentuje (9-2016): V Maďarsku, když taháš karavan SUVčkem (Mercedes ML, Hilux), tak dostaneš na auto poplatek jako na N1 a karavan jako na osobák.
- silnice mimo dálniční síť nejsou v nejlepším stavu
Maroko – mýto
- cesta z Tangieru do Casablanca asi 400 kč i s karavanem
- po staré silnici s dobrým podvozkem projedete, ale rychlost počítejte tak 10-20 km/h, asfalt často mizí
Německo – zdarma
- v roce 2014 by měly být nadále zdarma
- od roku 2015 možná bude stát roční známka €100 (informace z konce roku 2013)
Polsko – mýto
- s karavanem platíte asi 200% ceny osobáku
- z Rzepinu do Koninu s přívěsem zaplatíte 121 zlotých (€30)
- z Koninu do Lodže 0,10 zlotých (€0,3) na kilometr, pouze hotově
- podrobnosti na tolls.eu
Rakousko – známka
- známku potřebujete jen na tažné vozidlo
- cena desetidenní známky €8,5, dvou-měsíční známka €24,8 a roční dálniční známka €82,7
Řecko – mýto
- počítejte tak €8-12 na 100 km dálnice a víc, všude berou karty (i Diners)
- auto s přívěsem s výškou nad 2,2m platí asi 3x tolik co osobák
- mýtné brány jsou na nečekaných/nevhodných místech a utratíte tak často víc než musíte
- most Rio-Antirio nás v roce 2017 s karavanem stál €20, jen za osobák €13,30, berou karty
- Rok 2019 — s dodávkou vysokou 2.8m nás skoro vždy účtují jako osobák, který má výškový limit do 2.7m a cena za dálnici je tak příjemná, odhadem ze severu Řecka do Turecka nás dálnice vyšly na €10-15 celkem
- Trajekt na ostrov Thassos s dodávkou a dvěma dětmi je asi za €39-42
- podrobnosti na tolls.eu
Rumunsko – známka
- cena stejná pro osobní auto i pro auto s karavanem
- cena sedmidenní známky €3, měsíční známka €7, tříměsíční €13 a roční dálniční známka €28
- podrobnosti na tolls.eu
Slovensko – známka
- dálniční známku musí mít tažné vozidlo
- a karavan, pokud celá souprava přesahuje 3,5 tuny, obě se lepí na tažné vozidlo
- obytná auta nad 3,5 tuny platí mýtné
- cena desetidenní známky €10, měsíční známka €14 a roční dálniční známka €50
- ceny a info ndsas.sk
Slovinsko – známka
- do 3,5 tuny a 1,3m nad přední nápravou: sedmidenní známka €15, měsíční známka €30 a roční dálniční známka €110
- do 3,5 tuny a přes 1,3m nad přední nápravou: sedmidenní známka €40, měsíční známka €80 a roční dálniční známka €220
- pro přejezd do Chorvatska se rozhodně vyplatí dálnice vynechat
Španělsko – mýto
- jednoosý přívěs je kategorie 2 (170% ceny první kategorie), dvouosý kategorie 3 (200% ceny první kategorie)
- počítejte tak €16(€19) na 100 km dálnice
- zpoplatněna je malá část dálnic, nejvíce u hranice s Francií, jih Španělska a širší okolí Madridu, tedy tam kde jsou turisti
- Auto s karavanem, rok 2015
- od hranice s Francií do Barcelony stojí dálnice €14
- z Barcelony do Valencie stojí úsek €32
- z Valencie do Alicante €15
- Dodávka H3 Ducato, rok 2020
- Z Tarragony na hranice s Francií (Figueres) €26
- Na západ od Tarragony dálnice zdarma
- podrobnosti na tolls.eu
Srbsko – mýto
- počítejte tak €6-8 na 100 km dálnice
- někde přijímají kreditní karty
- auto do 3,5 tuny s přívěsem je kategorie 2
- průjezd Srbskem do Bulharska asi €20
- do Srbska z Maďarska přes přechod Tompa je lepší starou silnicí, dálnice je na dýl
Švýcarsko – známka
- 2x roční známka 40 CHF (€33)
- je potřeba jak na auto, tak na karavan
- zpoplatněné jsou tunely Großer St. Bernhard a Munt la Schera
Turecko – mýto
- HGS nálepka stojí 6 TRY a kredit snad minimálně 30 TRY a je vhodné ji koupit ve stanicích Ptt (jsou na větších mýtnicích a ve městech) nebo na některých stanicích Shell. je obtížné zjisti kredit a navíc kredit není 1:1 k lirám
- Bosporský most v Istambulu se platí též elektronickou HGS nálepkou
- doporučené je nabít kredit asi €20 na 1200km
- Trajekt pro auto+karavan přes průliv Dardanely stojí 45 TRY (€11), jede každých 45 minut
- Trajekt na Gokceadu €35, trajekt Bozcaada €50 (včetně osob)
Důležité postřehy
- nejvíce informací najdete na dalnicni-znamky.com, uamk.cz a tolls.eu/cs
- na Bing mapách jsou zeleně označené placené úseky
- průběžně najdete aktuální stav v časopise Camping, Cars & Caravans
- trajekty nejsnáze objednáte na aferry.co.uk
Naše praxe je, že autem bez karavanu jezdíme dopoledne po okreskách a odpoledne doháníme den po dálnici. Když jedeme s karavanem, tak často navigace vyhodnotí jako rychlejší cestu po okreskách a současně najedeme méně kilometrů. Převodovka má však radši dálnici.
Výzva: Pošlete své zážitky!
Pokud jste se nechali unést cestováním po vlastí ose, máte několik fotografií a krátkou zprávu o tom jak to na vás zapůsobilo, určitě mi napište. Bude to skvělá inspirace pro ostatní. Objevujme společně svět a učme se život vidět s nadhledem.