Karavany: co musíte vědět

Víťa Válka
BlogKaravan
10. srpna 2012

Než jsem mohl začít řešit nákup karavanu, hodně jsem studoval jak je to s řidičákem a taky s hmotnostmi auta i přívěsu. Není to úplně jednoduché. Nyní tedy lehce techničtější pohled na věc.

Možná si udělejte kafčo a sežeňte koblihu. Snadné to nebude. Zjišťováním jsem strávil hodiny.

Vše je ovlivněno evropskou legislativou. Nicméně, jednotlivé země buď mají své staré zákony ještě v platnosti, nebo si pro změnu překládají evropskou legislativu po svém.

Co tedy zhruba platí v EU

Well, honestly, it’s almost same in all countries. But some details might get lost in translations for a particular country, so be ready for surprises.

1. Campers & RVs

In the states, these camping cars are called recreational vehicles. In Europe, we call them Campers. They’re basically motorised caravans. And they are split into three basic groups.

Camper & Motorhome v Evropě – můžete si koupit zde v mých ilustracích.

Vans — The smallest, but most popular, are vans equipped as campers. The living area is usually made by the owner, but the companies doing this professionally are popping up as well. Look for #vanlife on YouTube or Instagram and you’ll get the idea. The most usual subject of this is Volkswagen Transporter & Westfalia is the best known company, making California a brand that influenced generations of travellers. Great thing about vans is that you need a basic passenger car driving license to drive one. As most vans are under 3.5 tonnes which is the limit for such license in Europe.

Prácovní plocha v zadní části dodávky

Semi Integrated Campers — This type is most common middle class solution to camping & caravaning in Europe. The cabin here, is made by the car maker (usually Fiat, Citroen & Mercedes, sometimes Ford) and the living space is simply a travel trailer bolted to the rear. Many people that travel around here have this in recent years, even though it’s larger than a van, usually consumes more fuel and is quite basic if it fits to the 3.5 ton limit for basic drivers license. The good thing is that you get one piece of car dedicated only for travels.

Příklad integrovaného obytného vozu z 80. let

Integrated Campers (closest to american RVs) — The most luxury option here is a fully integrated camper. For me the big downside is that this is usually the most expensive, most heavy and least safe solution. Because it’s all just nicely looking plywood and aluminium sheets, which would not save the crew in case of a dangerous accident. But you get a lot of space and comfort, so if you just don’t care about money and you drive safely and not too often, this might work for you. But, many people that travel more tend to scale down from integrated campers.

Obviously, the sizes are still in European scale. Compared to RVs in the United States, it’s all still rather a small home on wheels. European roads are a little more narrow, cities are a little older and so this comes from our heritage.

2. Přípojné karavany

Ty se dělí na opravdové prcky do 750 kg maximální hmotnosti. Ideálně tak spadají do kategorie nebržděných „vozíků“ a tedy v celé Evropě postačí oprávnění skupiny B. Takový přívěs mnohdy nemá sprchu, záchod ani ledničku. Jde v podstatě o neskladný stan. Ale výhodou je, že tažné auto může mít maximální hmotnost 3,5 tuny, a s přívěsem tedy 4,25 tuny, a pořád jste skupina B.

Sada příkladů karavanů – můžete si koupit zde v mých ilustracích.

Další skupinou jsou už bržděné přívěsy nižší hmotnosti. Nejčastěji 1,0 — 1,3 tuny. V určitých případech opět stačí řidičák skupiny B. Jde o to aby maximální hmotnost přívěsu (hmotnost stroje a nákladu) uvedená ve velkém techničkáku, nepřesáhla pohotovostní hmotnost auta (proto aby plně naložený přívěs nikdy nevážil víc než prázdné auto) a současně součet maximálních hmotností auta a přívěsu nepřesáhl 3,5 tuny (oba stroje s plným nákladem). Pozor na to, že těžké auto (můj případ) vám může dost „užrat“ hmotnost pro přívěs.

Příklad hmotnostní tabulky

VozidloHmotnostDoložnostMaximální hmotnost
BMW 51 775 kg525 kg2 300 kg
Karavan900 kg300 kg1 200 kg
Celkem3 500 kg

Pokud se vám to podaří, jste „souprava do 3,5 tuny“ a pro tu stačí ve většině zemí skupina B. Nicméně policisté to mnohdy neví a legislativa se mění tak, že 19.1.2013 i u nás bude třeba oprávnění BE na jakýkoliv přívěs nad 750 kg maximální hmotnosti. Jak uvádí Zákony pro Lidi. Omrkněte také oficiální evropské předpisy z roku 2006. Ministerstvo dopravy se k tomu 16.10.2006 vyjádřilo také (PDF).

Nakonec jsem tedy skončil v autoškole. Co mě potěšilo, že instruktor dlouhá léta s karavanem jezdí. Takže jsem se dověděl jak skvělý je mover a že se nemusím bát přespat na pumpě.

Pokud však součet maximálních hmotností nevejde do 3 500 kg. Potřebujete nejméně řidičák BE a možná i CE. A máte jistotu, že převodovka vašeho auta vám zamává na rozloučenou o něco dříve než u lehčích přívěsů. Výhodou je, že většina dnešních automatů sama dokáže změnit rozložení výkonu podle zátěže, takže její životnost se trošku prodlouží.

Další technická překvapení

Samozřejmě mají svá technická maxima i tažné zařízení a samotné auto, ty však jsou mnohdy více než dostatečná na většinu běžných přívěsů. Maximálka evropských přívěsů zpravidla nedosahuje 2 000 kg (novější bývají těžší). Americké přívěsy pro změnu tuto hmotnost zvesela překračují. Například Airstream 30′ (délka 9,4 m) má maximálku bez mála 4 000 kg.

Tažné zařízení může mít elektrickou přípojku starého typu (7-pin) a nebo nového typu (13-pin). Nová je lepší v případě, že máte karavan, který umí provozovat lednici za jízdy.

Zásuvky přívěsu 7 kolíků (vlevo) a 13 kolíků (vpravo)

Pokud tažné zařízení nemáte, je dobré si porovnat ceny. V mém případě jsem vybíral mezi originálním BMW za 50 000,- a neoriginálním za 8 500,-. Rozhodnul jsem se nedat vydělat klukům z BMW. A jedna drobnost: při prodeji do bazaru mají auta s  koulí mínusové body, takže je dobré s tím počítat.

Specifika naší kotliny

Kde hledat dobrý karavan

Přiznám se, že mým snem je hliníkový americký Airstream. Nicméně proti němu hovoří vyšší cena, hmotnost a komplikovanější servis v Evropě. U nás je navíc v podstatě neseženete (nové ani jeté).

Nabídka karavanů je široká, nejde totiž o zboží, které se prodává v takovém objemu jako obyčejná auta. Dobré je počkat si na prodávajícího, který karavan nevyužije a tak pod cenou prodává. Občas se tak dá natrefit na pěkný kousek. No a nebo navštívit společnost Burimex. Její majitel je příjemný, pečlivý a ví, že dlouhodobý vztah se zákazníkem pomáhá businessu.

V Burimexu prodávájí nové i jeté anglické karavany. Zajišťují servis a prodej výbavení. Můžete si nechat karavan modifikovat nebo uklidit. A nakonec ho můžete kousek od Berouna i parkovat. A to nejlepší nakonec: Dostanete 6 měsíců záruku i na ojetý karavan. Což je pro začátečníky, do kterých se počítám, solidní konkurenční výhoda.

Ostatní prodejci

Poznámka 1: Text je psán v srpnu 2012 a některé legislativní úpravy se časem mohou měnit.

Poznámka 2: Zkoumal jsem mimo jiné i eBay.co.uk a najdete tam super ceny karavanů. Ale rozdíl v ceně není tak dramatický a navíc dovézt karavan z Anglie není takový med jako ze zbytku Evropy. Angličani totiž nemají k přívěsu techničák, tam je to „věc“ a RZ dostává stejnou jako tažné auto. Anglické karavany však mají robustnější výbavu než evropské při srovnatelné ceně.

Sdílet s přáteli

Další témata

Nakupujete online? Pak si nechte vracet cashback pomocí Tipli. Investujte do P2P půjček, pokud máte rádi stabilní výnos. Já využívám Mintos — za mě nejlepší v Evropě, s výnosem okolo 12% ročně. Pro akciové trhy používám dlouhodobě Degiro.