Karavany: co musíte vědět

Víťa Válka
BlogKaravan
10. srpna 2012

Než jsem mohl začít řešit nákup karavanu, hodně jsem studoval jak je to s řidičákem a taky s hmotnostmi auta i přívěsu. Není to úplně jednoduché. Nyní tedy lehce techničtější pohled na věc.

Možná si udělejte kafčo a sežeňte koblihu. Snadné to nebude. Zjišťováním jsem strávil hodiny.

Vše je ovlivněno evropskou legislativou. Nicméně, jednotlivé země buď mají své staré zákony ještě v platnosti, nebo si pro změnu překládají evropskou legislativu po svém.

Co tedy zhruba platí v EU

1. Obytňáky a dodávky

Dělí se na tři základní skupiny. Nejmeší jsou vestavby do dodávek. Často jde o VW Transporter, Fiat a Renault. Tyto auta v drtivé většině nepřesáhnou 3,5 tuny maximální hmotnosti a tak vám stačí oprávnění skupiny B.

Pak jsou to nástavby, které jsou postaveny přímo jako obytňák, ale kabina zůstává původní. A nakonec plně integrované obytné vozy (i kabina je od výrobce obytňáku), které nezřídka 3,5 tuny přesáhnou a tak potřebujete k řízení vyšší oprávnění.

Campery a obytňáky v Evropě – obrázek si můžete koupit v mých ilustracích.

Dodávky — Nejmenší, ale v poslední době nejpopulárnější u začínajících cestovatelů jsou obytné dodávky. Dokonce velice často si je majitelé staví uvnitř sami. (Poznámka z budoucnosti: My jsme po letech v karavanu také přešli do dodávky.) Stačí když budete hledat hashtag #vanlife na YouTube a Instagramu a uděláte si představu. Nejčastěji se setkáte s malým VW Transporterem a jejich obytným etalonem Californií nebo úpravami Mercedesu Sprinter. U dodávek stačí řidičák do 3,5 tuny a tak máte vlastně jen přifouknuté osobní auto, když se na to podíváte z hlediska legislativy.

Prácovní plocha v zadní části dodávky

Polointegrované obytky — tento model je hodně častý v půjčovnách. Vejde se do něj hodně komfortních postelí a na letní výlet člověk neřeší ani celkovou velikost auta ani spotřebu. Nejčastěji jsou postavené na dodávkách Fiat (a Citroen či Peugeot) a vycházejí z půovodní koncepce, kdy se karavan nalepil na kabinu dodávky a bylo hotovo. Většina alkoven (těch s boulí nad kabinou) a polointegrálů (těch se šikminou nad kabinou) vejde do 3,5 tuny a stačí pro ni tedy řidičák B.

Příklad klasické alkovny, obytného vozu z 80. let

Integrované obytné vozy — Nejluxusnější, ale také nejméně skladnou variantou jsou tzv. plné integrály. Za mě jsou však zbytečně drahé, hodně těžké a nejméně konstrukčně bezpečné. Protože je to vše jen hezky vzhlížející překližka a hliníkové pláty, které v případě nehody nikoho neochrání. Za odměnu ale dostanete opravdu maximum prostoru a komfortu. Takže pokud jste zvyklí na hýčkání a peníze pro vás nehrají velkou roli, tohle bych zvážil. Fakt je ten, že to není úplně řešení na cestu kolem světa, agilita je zde omezená.

Samozřejmě, všechny tyto auta jsou pořád v celkem rozumné “evropské” velikosti. Můžete se do toho vrhnout pohlavě ještě víc a dovészt si obytňák z Ameriky a to teprve bude velikost, luxus i spotřeba na úrovni 🙂

2. Přípojné karavany

Ty se dělí na opravdové prcky do 750 kg maximální hmotnosti. Ideálně tak spadají do kategorie nebržděných „vozíků“ a tedy v celé Evropě postačí oprávnění skupiny B. Takový přívěs mnohdy nemá sprchu, záchod ani ledničku. Jde v podstatě o neskladný stan. Ale výhodou je, že tažné auto může mít maximální hmotnost 3,5 tuny, a s přívěsem tedy 4,25 tuny, a pořád jste skupina B.

Sada příkladů karavanů – můžete si koupit zde v mých ilustracích.

Další skupinou jsou už bržděné přívěsy nižší hmotnosti. Nejčastěji 1,0 — 1,3 tuny. V určitých případech opět stačí řidičák skupiny B. Jde o to aby maximální hmotnost přívěsu (hmotnost stroje a nákladu) uvedená ve velkém techničkáku, nepřesáhla pohotovostní hmotnost auta (proto aby plně naložený přívěs nikdy nevážil víc než prázdné auto) a současně součet maximálních hmotností auta a přívěsu nepřesáhl 3,5 tuny (oba stroje s plným nákladem). Pozor na to, že těžké auto (můj případ) vám může dost „užrat“ hmotnost pro přívěs.

Příklad hmotnostní tabulky

VozidloHmotnost  Doložnost  Maximální hmotnost  
BMW 5 1 775 kg525 kg2 300 kg
Karavan  900 kg300 kg1 200 kg
Celkem  3 500 kg

Pokud se vám to podaří, jste „souprava do 3,5 tuny“ a pro tu stačí ve většině zemí skupina B. Nicméně policisté to mnohdy neví a legislativa se mění tak, že 19.1.2013 i u nás bude třeba oprávnění BE na jakýkoliv přívěs nad 750 kg maximální hmotnosti. Jak uvádí Zákony pro Lidi. Omrkněte také oficiální evropské předpisy z roku 2006. Ministerstvo dopravy se k tomu 16.10.2006 vyjádřilo také (PDF).

Nakonec jsem tedy skončil v autoškole. Co mě potěšilo, že instruktor dlouhá léta s karavanem jezdí. Takže jsem se dověděl jak skvělý je mover a že se nemusím bát přespat na pumpě.

Pokud však součet maximálních hmotností nevejde do 3 500 kg. Potřebujete nejméně řidičák BE a možná i CE. A máte jistotu, že převodovka vašeho auta vám zamává na rozloučenou o něco dříve než u lehčích přívěsů. Výhodou je, že většina dnešních automatů sama dokáže změnit rozložení výkonu podle zátěže, takže její životnost se trošku prodlouží.

Další technická překvapení

Samozřejmě mají svá technická maxima i tažné zařízení a samotné auto, ty však jsou mnohdy více než dostatečná na většinu běžných přívěsů. Maximálka evropských přívěsů zpravidla nedosahuje 2 000 kg (novější bývají těžší). Americké přívěsy pro změnu tuto hmotnost zvesela překračují. Například Airstream 30′ (délka 9,4 m) má maximálku bez mála 4 000 kg.

Tažné zařízení může mít elektrickou přípojku starého typu (7-pin) a nebo nového typu (13-pin). Nová je lepší v případě, že máte karavan, který umí provozovat lednici za jízdy.

Zásuvky přívěsu 7 kolíků (vlevo) a 13 kolíků (vpravo)

Pokud tažné zařízení nemáte, je dobré si porovnat ceny. V mém případě jsem vybíral mezi originálním BMW za 50 000,- a neoriginálním za 8 500,-. Rozhodnul jsem se nedat vydělat klukům z BMW. A jedna drobnost: při prodeji do bazaru mají auta s  koulí mínusové body, takže je dobré s tím počítat.

Specifika naší kotliny

Kde hledat dobrý karavan

Přiznám se, že mým snem je hliníkový americký Airstream. Nicméně proti němu hovoří vyšší cena, hmotnost a komplikovanější servis v Evropě. U nás je navíc v podstatě neseženete (nové ani jeté).

Nabídka karavanů je široká, nejde totiž o zboží, které se prodává v takovém objemu jako obyčejná auta. Dobré je počkat si na prodávajícího, který karavan nevyužije a tak pod cenou prodává. Občas se tak dá natrefit na pěkný kousek. No a nebo navštívit společnost Burimex. Její majitel je příjemný, pečlivý a ví, že dlouhodobý vztah se zákazníkem pomáhá businessu.

V Burimexu prodávájí nové i jeté anglické karavany. Zajišťují servis a prodej výbavení. Můžete si nechat karavan modifikovat nebo uklidit. A nakonec ho můžete kousek od Berouna i parkovat. A to nejlepší nakonec: Dostanete 6 měsíců záruku i na ojetý karavan. Což je pro začátečníky, do kterých se počítám, solidní konkurenční výhoda.

Ostatní prodejci

Poznámka 1: Text je psán v srpnu 2012 a některé legislativní úpravy se časem mohou měnit.

Poznámka 2: Zkoumal jsem mimo jiné i eBay.co.uk a najdete tam super ceny karavanů. Ale rozdíl v ceně není tak dramatický a navíc dovézt karavan z Anglie není takový med jako ze zbytku Evropy. Angličani totiž nemají k přívěsu techničák, tam je to „věc“ a RZ dostává stejnou jako tažné auto. Anglické karavany však mají robustnější výbavu než evropské při srovnatelné ceně.

Když cestuju, vždy s Revolutkou → kartou s nejlepším kurzem měn, která je zdarma. V appce mám přehled o pohybech já i Renča. Ušetřila nám už tisíce. Jste aspoň týden v roce v zahraničí? Objednejte ji nyní s doručením zadara.

Sdílet s přáteli

Další témata